Madonna wykazywała nieprzeciętne zdolności artystyczne już w latach szkolnych, nic dziwnego więc, że zdobyła stypendium na kierunek taneczny uniwersytetu w Michigan. Wkrótce jednak porzuciła studia i wyjechała do Nowego Jorku, gdzie została zaangażowana przez dwa znane zespoły taneczne. Podczas występów w Paryżu zdała sobie jednak sprawę z tego, że jej prawdziwym powołaniem jest piosenkarstwo i po powrocie do USA jako wokalistka rozpoczęła współpracę z dwoma zespołami - "Emmi" i "Breakfast Club".
W roku 1982 zdecydowała się na samodzielną karierę piosenkarską. Jej pierwsze single nagrane dla wytwórni Sire odniosły ogromny sukces, przede wszystkim w amerykańskich dyskotekach. Prosty beztroski tekst oraz rytmiczna muzyka grana na syntezatorach sprawiły, że "Holiday" stał się wzorem muzyki dyskotekowej promującej wśród dziwcząt hedonizm i styl życia oparty przede wszystkim na zabawie. Singiel z utworem "Holiday" został wyprodukowany przez ówczesnego przyjaciela artystki, Johna "Jellybean" Beniteza. W niedługim czasie pojawiły się kolejne przebojowe single - "Borderline" oraz autorski utwór Madonny "Lucky Star" - tym wspomniane utwory znalazły się na pierwszym solowym albumie wokalistki, zatytułowanym po prostu "Madonna".
W roku 1984 ukazała się jej kolejna płyta "Like a Virgin", sprzedana w zaskakująco wysokim nakładzie. Piosenka tytułowa natomiast, jako pierwszy utwór Madonny, znalazła się na topie amerykańskiej listy przebojów. Bilety na koncerty towarzyszące promocji płyty sprzedały się w zaledwie dwie godziny. Tournée promocyjne obejmowało koncerty w dwudziestu ośmiu miastach Stanów Zjednoczonych i zakończyło się występem w nowojorskiej sali Madishon Square Garden. W popisach scenicznych Madonny ujawnił się jej ogromny temperament oraz zamiłowanie do wymyślnych strojów. Wykonując "Like a Virgin", na przykład, artystka pojawiła się na scenie w jedwabnej sukni ślubnej. Sceniczny wizerunek Madonny stał się wzorem do naśladowania dla tysięcy jej nastoletnich fanek.
Niektóre kompozycje, które znalazły się na płycie "Like a Virgin", zapowiadały zmianę stylu w twórczości Madonny, zarówno w warstwie tekstu, jak i muzyki. Madonna często nazywana była współczesną Marylin Monroe, szczególnie po występie w gorąco przyjętym filmie "Rozpaczliwie szukam Susan".
Wydany w 1986 roku album Madonny "True Blue" okazał się bestsellerem w 25 krajach. Znalazły się na nim utwory rozmaite - ballady, na przykład "Live To Tell", latynoska w charakterze "La Isla Bonita", czy taneczny przebój "Open Your Heart". Każdemu z nich towarzyszył znakomity teledysk. Piosenka "Papa Don't Preach" opowiada o problemach młodej dziewczyny, która oczekuje dziecka i wbrew naciskom rodziny postanawia utrzymać ciążę. Utwór wywołał falę kontrowersji, zaś sama Madonna stała się wyrazicielką problemów, z jakimi zmagają się jej nastoletni fani.
Po trudnym okresie naznaczonym kłopotami w życiu osobistym i emocjonalnym oraz po rozstaniu z aktorem Seanem Pennem - jej mężem od roku 1985 - Madonna wydała refleksyjny w charakterze album pod tytułem "Like a Payer", powszechnie uważany za najlepszy w jej dotychczasowej karierze. Nakręcony do niego skandalizujący teledysk został oficjalnie potępiony przez Watykan za obrażanie symboli religijnych, w wyniku czego Pepsi Cola zerwała z artystką lukratywny kontrakt. Niezrażona, Madonna wyruszyła na wyczerpujące sześciomiesięczne tournée promujące płytę na całym świecie. W 1991 roku ukazał się film dokumentalny będący gruntownym i starannym zapisem pamiętnego tournée.
W następnym roku Madonna podpisała wielomilionowy kontrakt z Time Warner, co pozwoliło jej założyć własną wytwórnię płytową Maverick. Nagrania dokonywane na własną rękę nie przynosiły wielkich sukcesów. W roku 1998 ukazała się dojrzała w charakterze płyta zatytułowana "Ray of Light", której sukces pozwolił artystce odzyskać dawną pozycję na rynku. Płyta zdobyła aż cztery nagrody Grammy, co jest dowodem na to, że pod koniec lat 90. Madonna wciąż należała do czołówki gwiazd muzyki pop.
W 2002 roku na ekrany kin wszedł film w reżyserii Ritchiego, w którym Madonna zagrała główną rolę – "Swept Away". Obraz okazał się totalną klapą, a grę Madonny "nagrodzono" dwoma Złotymi Malinami – statuetkami za najgorszy film i dla najgorszych aktorów. W ten sam sposób wyróżniono drugoplanową rolę, jaką Madonna zagrała w kolejnym obrazie o przygodach agenta Jamesa Bonda, "Śmierć nadejdzie jutro". Tytułowa piosenka filmu trafiła na wydany w 2003 roku album "Amercian Life", którego produkcją zajął się Mirwais. Jego promocja nie obeszła się bez skandalu. Tym razem kontrowersje wzbudził teledysk do singla "American Life", który przedstawiał horror wojny. Uznano, że klip, emitowany w czasie, gdy Ameryka jest w stanie konfliktu zbrojnego z Irakiem, jest wielce nie na miejscu. Po licznych perturbacjach Madonna zdecydowała się najpierw poprawić, a następnie nakręcić teledysk od nowa. W 2005 roku odbyła się premiera kolejnego krążka gwiazdy - "Confessions On A Dancefloor". Tym razem Królowa Popu postanowiła ożywić rytmy disco rodem z lat 70. W 2012 roku ukazał się kolejny krążek piosenkarki - "MDNA". Ostatnim jak na razie albumem jest "Rebel Heart" wydany w tym roku.
Na zakończenie Madonna w utworze "Like a Virgin", "True Blue", "La Isla Bonita", "American Life" i "Girl Gone Wild".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz